Folders van 200+ winkels

Meer dan 50.000 aanbiedingen

Sla alles op in één account

Logo

AH en anderen helpen niet om gezond eten te kopen

13 oktober 2020
Gezond eten

AH en anderen helpen niet om gezond eten te kopen

13 oktober 2020

Supermarkten doen te weinig om klanten gezond eten te laten kopen. Ondanks een hoop afspraken vallen 4 van de 5 producten in reclamefolders buiten de Schijf van Vijf, staat er vaak iets met suiker bij de kassa en is ongezond voedsel in de meerderheid. AH is laatste.

Gezond eten

Deze harde conclusies gaan op voor alle grote supermarkten, staat in de vandaag verschenen Superlijst Gezondheid 2020 van Questionmark. Deze onderzoeksstichting doet met gezondheidsfondsen en wetenschappers meerdere jaren onderzoek naar het supermarktaanbod. Nederlanders kopen 70 procent van hun eten in de supermarkt.

Moet iets gebeuren

Staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) neemt de onderzoeksresultaten serieus en deelt de zorgen van de betrokken gezondheidsfondsen. “Er moet meer gebeuren om de gezonde keuze in supermarkten makkelijker te maken.” Hij kondigt aan de voortgang van het Preventieakkoord onafhankelijk te zullen laten monitoren en laat het RIVM onderzoeken of extra maatregelen nodig zijn.

Wél gezond eten? Kijk dan goed in de reclamefolders van deze week!

Coop, Aldi, Dirk en Lidl

Questionmark benadrukt in de Superlijst Gezondheid ook wat goed gaat. Zo heeft Coop alle recepten die in de winkel staan aangepast aan de Schijf van Vijf, kiest Aldi voor kindermarketing op wortels, appels en halfvolle melk, wordt bij Dirk-filialen als enige geen snoepgoed aangeboden bij de kassa en heeft Lidl in de onderzoeksperiode als enige geen frisdrank met kinderverpakkingen gepromoot.

Vertrouwd stuntproduct

In rapporten over maatschappelijke verantwoordelijkheid laten supers hun goede kant zien, maar de reclamefolders tonen een ander gezicht. Zo bevatten 63 van de 64 geraadpleegde folders in 2 maanden tijd suikerhoudende dranken, een vertrouwd stuntproduct voor het lokken van klanten. En Lidl mag dan de gezondste aanbiedingen hebben, nog altijd valt zo’n driekwart buiten de Schijf van Vijf.

AH niet goed

De 8 onderzochte supermarktketens hebben samen een marktaandeel van ruim 80 procent. Marktleider Albert Heijn wordt in de Superlijst Gezondheid geplaatst bij de 3 achterblijvers en is zelfs laatste op de lijst. Aldi en PLUS staan er net boven. Nummer 2 in de markt, Jumbo, is qua gezondheid middenmoter. Ekoplaza, Lidl, Dirk en Coop krijgen het positieve label ‘voorloper’ en staan dus bovenaan.