Albert Heijn blijft maar groeien, Jumbo verliest wat terrein

Albert Heijn blijft maar groeien, Jumbo verliest wat terrein
Albert Heijn was altijd al de grootste supermarktketen van het land en heeft die positie in 2022 verstevigd. Jumbo verliest juist wat terrein op de blauwe concurrent, meldt NU.nl op basis van cijfers van onderzoeksbureau NielsenIQ.
Albert Heijn wint, Jumbo verliest
Albert Heijn groeide vorig jaar met bijna 100 nieuwe winkels en heeft nu 1.1.54 filialen. Dat is goed voor een marktaandeel van 37 procent. Jumbo telde aan het eind van 2022 juist 6 winkels minder dan een jaar eerder. Hun marktaandeel daalde naar 21,5 procent.
Toch zullen beiden supermarkten zich weinig zorgen maken. Alle grootgrutters in Nederland samen behaalden vorig jaar een gezamenlijke omzet van 46,3 miljard euro. Dat is 3 procent meer dan in 2021; een verschil wat neerkomt op 1,35 miljard euro.
Hogere prijzen supermarkten
De hogere omzet hebben de supers vooral te danken aan de hoger prijzen. Consumenten kochten namelijk minder spullen. “De prijzen waren in december gemiddeld 17,3 procent hoger dan een jaar eerder”, licht NielsenIQ toe.
Omdat de boodschappen flink duurder zijn geworden, worden huismerken steeds populairder. Dat is, volgens NielsenIQ, een trendbreuk met eerdere jaren. Ook was er een andere trendbreuk: het doen van online boodschappen groeit niet meer.