Albert Heijn introduceert ‘dynamische korting’ in alle winkels

Albert Heijn introduceert ‘dynamische korting’ in alle winkels
Albert Heijn heeft in alle winkels het fenomeen ‘dynamische korting’ geïntroduceerd. Producten als vlees, kip, verse pasta’s en salades worden verder afgeprijsd naarmate de houdbaarheidsdatum nadert. De kortingspercentages kunnen hierdoor oplopen tot wel 70 procent, meldt NU.nl.
Dynamische korting
Een woordvoerder van Albert Heijn stelt dat het bedrijf nu al ziet dat mensen daadwerkelijk later op de dag boodschappen gaan doen, omdat dan de korting het hoogst is. Een hele prestatie in supermarktland, maar in andere sectoren, zoals de luchtvaart- en hotelsector, gebeurt het dynamisch prijzen al veel langer. “Als een marktkoopman ziet dat hij aan het eind van de zaterdag blauwe bessen overhoudt, zal hij de prijs ook verlagen”, zegt ING-econoom Thijs Geijer. “Albert Heijn geeft dit principe een nieuwe dimensie door de techniek die ze daar gebruiken en de schaal waarop ze het kunnen doen.”
Algoritme
AH maakt namelijk gebruik van elektronische prijskaartjes. Op de producten die voor korting in aanmerking komen, zitten stickers. Op de schapkaartjes wordt de korting voor de producten met sticker dan gedurende de dag en avond aangepast. Een voor AH ontwikkeld algoritme doktert uit hoeveel korting op welk moment wordt gegeven.
De bekende sticker voor 35 procent korting, waar AH al langer gebruik van maakt, wordt nu niet meer gebruikt voor de producten die meedoen met de dynamische prijzen. Voor andere producten gebruikt het bedrijf de sticker nog wel.
Aanbiedingen Albert Heijn
Benieuwd wat er deze week in de bonus is bij Albert Heijn? Bekijk dan hier de AH-folder.