Folders van 200+ winkels

Meer dan 50.000 aanbiedingen

Sla alles op in één account

Logo

Boodschappen zijn flink duurder geworden

13 oktober 2021
flink duurder

Boodschappen zijn flink duurder geworden

13 oktober 2021

Tijdens de eerste negen maanden van dit jaar zijn boodschappen flink duurder geworden. Vooral frisdrank, bier, conserven, verzorgingsproducten en schoonmaakartikelen stegen fors in prijs. Dat meldt AD.nl.

Boodschappen flink duurder

De krant schrijft dat marktonderzoeker GfK een inventarisatie heeft gedaan van dagelijkse boodschappen in alle Nederlandse (online)supermarkten. Volgens Koos Gardebroek, landbouweconoom bij de Wageningen Universiteit, zijn de hogere prijzen het gevolgd van een exploderende vraag. Het aanbod is namelijk stabiel gebleven.

Volgens Gardebroek kun je een parallel trekken met de huidige huizen- en energiemarkt. “De vraag is ontzettend groot, maar je tovert niet in één keer duizenden nieuwe woningen of energievoorraad tevoorschijn. Dat geldt ook voor belangrijke basisgrondstoffen voor voedsel zoals plantaardige olie en granen”, zegt hij tegen het AD.

Geen zin in hoge prijzen? Check dan wat de supermarkten in de aanbieding hebben!

Einde nog niet in zicht

Daarnaast lijkt het einde nog niet in zicht. Gardebroek denkt dat de prijzen de komende maanden nog verder zullen stijgen. “Ik denk dat een gemiddeld huishouden op jaarbasis honderden euro’s extra kwijt is. Supermarkten doen het uiteraard liever niet, maar ontkomen er niet aan de gestegen prijzen door te berekenen naar de consument. Dat zie je nu gebeuren. Daar komt ook nog de energiecrisis bovenop. Niet alleen het eten en drinken zelf is duurder geworden, maar door hogere brandstofprijzen ook het vervoer ervan.”

Deze dingen werden duurder

Voor veel producten betaal je tegenwoordig dus meer. Maar wat steeg nou het meest in prijs? Bier! De consument betaalde per liter bier tijdens de eerste negen maanden van dit jaar 6,7 procent meer in vergelijking met de eerste drie kwartalen in 2020. Een liter bier kostte vorig jaar gemiddeld 1,81 euro, nu tien cent meer (1,91). 

Ook voor verzorgingsproducten (6,5 procent), schoonmaakartikelen (6,1 procent) en frisdrank (5,1 procent) moeten consumenten aanzienlijk dieper in de buidel tasten. MGfK becijferde dat de gemiddelde betaalde prijs van boodschappen (alle productcategorieën bij elkaar) met 3,6 procent omhoog is gegaan. 

flink duurder