Folders van 200+ winkels

Meer dan 50.000 aanbiedingen

Sla alles op in één account

Logo

HEMA zit in zwaar weer nu het dicht is

14 januari 2021
HEMA zit in zwaar weer

HEMA zit in zwaar weer nu het dicht is

14 januari 2021

Leveranciers van HEMA hoeven de komende tijd geen spullen meer te leveren aan de winkelketen. Het bedrijf heeft alle bestellingen die het tot half april heeft gedaan, opgeschort. HEMA zit in zwaar weer, nu de lockdown is verlengd.

HEMA zit in zwaar weer

Reden is dat de distributiecentra van HEMA vol liggen. Ook wordt aan de kostenkant gekeken hoe stappen kunnen worden gezet, omdat de winkel door de sluiting van de winkels wekelijks 10 miljoen euro (!) verliest. HEMA maakte de wijzigingen in een brief aan de leveranciers bekend. Het gaat vooral om producten die met zeecontainers uit Azië worden verscheept.

Geen bestellingen

Voorlopig hoeven leveranciers ook geen nieuwe bestellingen te verwachten. Daarnaast wordt de betalingstermijn voor alles wat al geleverd is met 30 dagen verlengd. Door de winkelsluiting is HEMA qua omzet volledig afhankelijk van de onlineverkopen. Sinds de winkelsluiting is daar sprake van een verkoopstijging met 300 procent. Toch is dat niet voldoende om het verlies te compenseren.

Bonus-aanbieding

Eerder deze week haalde HEMA-baas Tjeerd Jegen via het sociale netwerk LinkedIn hard uit naar Albert Heijn. Jegen is niet te spreken over het feit dat de supermarktketen middenin een lockdown niet-essentiële producten als handdoeken en badmatten in de Bonus-aanbieding gooit. ‘Dit is blijkbaar retail-solidariteit.’

Reacties

De post van Jegen krijgt bijval van andere ondernemers, maar er is ook onbegrip voor zijn actie. ‘Waarom hebben jullie zelf niet direct met de Jumbo-supermarkten dergelijke internetacties gepland? Bij elke 10 euro boodschappen een HEMA-spaarzegel en bij een volle kaart de 2e hand- of theedoek gratis’, is een van de reacties.

Op slot

Een dag nadat de lockdown inging, zijn ook de honderden HEMA-warenhuizen op slot gegaan. In 1e instantie probeerde Jegen de winkels nog open te houden met de verkoop van onder meer brood, gebak en baby-artikelen, maar dit stuitte op veel maatschappelijk en politiek onbegrip. De overheid besloot vervolgens dat een winkel minimaal 70 procent aan essentiële producten moet verkopen om open te blijven.