Folders van 200+ winkels

Meer dan 50.000 aanbiedingen

Sla alles op in één account

Logo

Meer supermarkten in top-10 grootste webshops

14 oktober 2021
top-10

Meer supermarkten in top-10 grootste webshops

14 oktober 2021

Alle grote webwinkels hebben in 2020 fors meer verkocht. Dat blijkt uit de jaarlijkse Twinkle 100-lijst, waarvan donderdag de nieuwste editie is gepubliceerd. Opvallend is dat het aantal online boodschappendiensten/supermarkten in de top-10 van grootste webwinkels is verdubbeld.

Top-10 webshops

Over de grootste webshops bestaat geen twijfel: dat is Bol.com. Dat bedrijf boekte een omzet van 3,3 miljard euro. Daarna volgt Coolblue (1,4 miljard euro).

De eerste supermarkt, Albert Heijn, is terug te vinden op plek 3. De supermarkt zag de omzet bijna verdubbelen en kon 1,2 miljard euro noteren.

Zalando is de op drie na grootste online winkel. Daarvan groeide de omzet niet eens zo spectaculair vorig jaar: van 670 miljoen euro in 2019 naar 835 miljoen euro. Wehkamp stond op de vijfde plek en bleef de nummer vijf, met een omzetsprong van net geen half miljard euro naar 766 miljoen euro.

Top-10
1. Bol.com – 3,3 miljard euro omzet (Bol.com folder)
2. Cooblue – 1,4 miljard euro omzet
3. Albert Heijn – 1,2 miljard euro omzet (Albert Heijn folder)
4. Zalando – 835 miljoen euro omzet
5. Wehkamp – 766 miljoen euro omzet (Wehkamp folder)
6. Amazon – 530 miljoen euro omzet
7. Jumbo – 503 miljoen euro omzet (Jumbo folder)
8. Picnic – 420 miljoen euro omzet
9. Bijenkorf – 380 miljoen euro omzet
10. HelloFresh – 350 miljoen euro omzet (HelloFresh folder)

Online boodschappen

Naast Albert Heijn en Jumbo zijn Picnic en HelloFresh nieuw in de top-10. Vorig jaar stonden zij op plekken 11 en 20. Laurens Sloot, hoogleraar Ondernemerschap en Detailhandel, vindt dat verrassend, zo laat hij weten in het NOS Radio 1 Journaal. “Het waren immers juist de supermarkten die openbleven tijdens de lockdowns. Maar toch hebben toen heel veel mensen het online boodschappen doen ontdekt. In 2020 groeide het marktaandeel van online in food van 3,5 naar 7 procent. Nu zie je het weer ietsjes zakken, omdat vooral gevaccineerde ouderen nu weer meer naar de fysieke winkel durven.”

Geen winst

Toch maken die supermarkten geen euro winst met online boodschappen. Sloot: “Het is nog steeds een drama. Al die systemen zijn nog verliesgevend. Maar ja, niemand wil die omzet missen. Dus niemand trekt de stekker eruit. Ook omdat de verwachting is dat de online verkopen verder doorgroeien naar 10 procent in 2025 en 15 procent in 2030. De supers gokken er ook op dat ze uiteindelijk bezorgkosten kunnen gaan berekenen of iets hogere prijzen voor de producten op internet.”