Folders van 200+ winkels

Meer dan 50.000 aanbiedingen

Sla alles op in één account

Logo

Nederlanders vaker online op zoek naar korting

29 september 2020
Online

Nederlanders vaker online op zoek naar korting

29 september 2020

33 procent van de Nederlanders gaat liever online op zoek naar aanbiedingen. Opvallend, aangezien dat eind 2019 meer via ‘ouderwetse’ informatiebronnen zoals papieren folders of door rond te kijken in de winkelstraat ging.

Online groeit

De stijging van het aantal online folderraadplegingen lijkt vooral te komen door het groeiende aantal ouderen (50+) dat online aanbiedingsplatformen heeft ontdekt. In het afgelopen halfjaar bezochten maandelijks ruim 2 miljoen Nederlanders de app van Reclamefolder.nl, waar zij in totaal 143 miljoen folders en 48 miljoen aanbiedingen bekeken.

Dit en meer blijkt uit het vandaag gepresenteerde onderzoek ‘Trends in het Nederlandse folderdomein’, waarvoor onderzoeksbureau GfK, in opdracht van Reclamefolder.nl, ongeveer 1.000 inwoners van Nederland van 18 jaar of ouder heeft ondervraagd.

Meer 50+’ers

Waren het voorheen met name jongeren die online op zoek naar korting gingen, inmiddels zijn het vooral ouderen (50+) die online aanbiedingsplatformen bezoeken. De ‘nieuwe’ doelgroep hoopt door thuis al op zoek te gaan naar de beste aanbiedingen zo snel en zo goedkoop mogelijk boodschappen te kunnen doen.

Nederlanders wachten op korting

Ruim 75 procent van de ondervraagden zegt echt te genieten van een goede deal en wacht dan ook bewust met de aanschaf totdat er voordeel te krijgen is. Bijna hetzelfde aantal mensen geeft aan dat korting ‘een goed gevoel geeft’. Opvallend is dat 66 procent van de ondervraagden aangeeft dat zij een grote aankoop ruim van tevoren plannen en bewust wachten met aanschaffen totdat er voordeel te krijgen is. Hierbij koopt 62 procent het product liever bij de ‘bekende’ winkelketen en 38 procent liever bij lokale ondernemers.

Papieren folders niet gemist

De populariteit van de traditionele folder loopt aanzienlijk terug. Nog maar 51 procent van de +- 1.000 respondenten geeft aan de papieren folders te missen als deze ooit helemaal verdwijnen. Met name het milieuaspect is voor 31 procent van de ondervraagden een belangrijke reden om geen papieren folders meer te willen ontvangen en online naar korting te zoeken.

Digitaal

Jojanneke Wennekker, Campagnemanager van Reclamefolder.nl, zegt over de toenemende populariteit van online: “Als we kijken naar onze eigen gebruikersdata, zien we dat met name de oudere doelgroep heeft ontdekt welke digitale middelen en kanalen hun ‘nieuwe leven’ gemakkelijker kunnen maken. Zij zijn sinds COVID-19 meer aan huis gebonden en brengen minder tijd door in de winkelstraat.”

Wennekker vervolgt: “Het is wel jammer dat deze omschakeling is versneld door een trieste situatie, maar hopelijk is het een verandering met een positieve uitkomst voor iedereen. En dan met name voor de retailers die via online aanbiedingsplatformen de consument kunnen motiveren om langs te komen in hun winkel.”