Folders van 200+ winkels

Meer dan 50.000 aanbiedingen

Sla alles op in één account

Logo

NEE-JA-sticker verdwijnt van de brievenbus

21 januari 2022
NEE-JA-sticker

NEE-JA-sticker verdwijnt van de brievenbus

21 januari 2022

De NEE-JA-sticker en NEE-NEE-sticker mag volgend jaar van de brievenbus worden gehaald. De folderbranche komt met een nieuw digitaal systeem waarbij mensen online of telefonisch kunnen aangeven of ze wel of niet folders en huis-aan-huisbladen willen ontvangen.

Alternatief voor de NEE-JA-sticker

Het nieuwe systeem heet InMijnBus. Ieder huishouden ontvangt straks een kaart met daarop onder meer een QR-code die verwijst naar een site waar je je voorkeur kunt aanpassen. Voor wie niets doet blijft de situatie zoals die nu is, want folderbezorgers zullen eerst overal in Nederland noteren welke adressen wel en welke geen sticker hebben.

“Op deze manier willen we folders voor de toekomst behouden”, zegt voorzitter Thomas Hopman van MailDB, de brancheorganisatie die de huidige brievenbusstickers uitgeeft, tegen het AD. Een op de drie huishoudens geeft volgens Hopman nu via een sticker aan dat ze geen folders willen. Hij denkt dat dit aantal alleen maar toeneemt als er niets verandert. Er zijn ook al meerdere gemeentes die de zaken hebben omgedraaid. Daar krijgen alleen mensen met een speciale ja-sticker nog ongeadresseerd reclamedrukwerk.

Uiteraard kun je ook gewoon onze app downloaden. Dan heb je alle folders altijd op zak! 📱

Wel folders tijdens feestdagen? Dat kan

“In de praktijk vinden veel huishoudens een sticker halen ‘gedoe’ of een sticker plakken ontsierend. Het is tijd voor een moderner alternatief”, vindt Hopman. In het nieuwe systeem is het bewust heel makkelijk gemaakt om de voorkeur aan te passen. Dit is onder meer gedaan met het oog op duurzaamheid, vertelt de branchevoorman. Dan kan je ook regelen dat je even geen folders ontvangt als je op vakantie bent, of juist wel in de decembermaand als de feestdagen eraan komen.

Uitdaging

Voor de circa 40.000 folderbezorgers in Nederland brengt het nieuwe systeem wel een uitdaging met zich mee. Dit zijn veelal jongeren, want 70 procent van de bezorgers is volgens MailDB nog geen 17 jaar. Zij moeten straks op speciale looplijsten of in een app kijken op welke adressen ze wel drukwerk mogen bezorgen en waar niet.

Vanaf april dit jaar vinden eerst nog proeven plaats in verschillende wijken. Komende zomer zullen dan de eerste steden overgaan naar InMijnBus en volgend jaar moet heel Nederland over zijn. Voor die tijd komt er ook nog een publiekscampagne. Daarin wil MailDB de veranderingen extra onder de aandacht brengen.

Download de app van Reclamefolder.nl!