Folders van 200+ winkels

Meer dan 50.000 aanbiedingen

Sla alles op in één account

Logo

Onderzoek: Nederlanders missen Action het meest

14 februari 2021
Missen Action

Onderzoek: Nederlanders missen Action het meest

14 februari 2021

Van alle winkels die op dit moment gesloten zijn door de lockdown, missen consumenten Action het meest. Dat blijkt uit een onderzoek van Q&A onder ruim 4500 Nederlanders, zo schrijft Het Parool.

Missen Action

Bijna 15 procent van de ondervraagden geeft aan Action het meest te missen. Maar ook HEMA, IKEA, Mediamarkt, Blokker, Intratuin, Primark, Bijenkorf, Primera en Zeeman worden regelmatig genoemd als winkels waar mensen graag weer eens heen willen. Action heeft wel click & collect, lees hier hoe dat werkt.

Meer kopen dan nodig

“Action is een typische impulswinkel. Mensen, vooral vrouwen, vinden het leuk om er rond te snuffelen en kopen altijd meer dan ze van plan waren,” zegt retaildeskundige en bijzonder hoogleraar Cor Molenaar. “Zo kocht ik er ooit een klok van een meter hoog. Ik was zo aangenaam verrast door het uiterlijk van die klok dat ik ‘m niet kon laten staan. Action verrast z’n klanten met een snel wisselend assortiment voor een lage prijs. Mensen worden daar blij van en daarom is het niet gek dat deze keten het meest wordt gemist.”

HEMA ook

Molenaar vindt HEMA ook zo’n winkel waar vooral vrouwen shoppen. “Zij nemen de tijd en winkelen op gevoel, mannen vooral op ratio. Daarom verbaast het me niet dat HEMA hoog scoort. Bij het invullen van deze enquête zullen met name de mannen Mediamarkt hebben ingevuld als winkel die ze het meest missen. Want elektronica is en blijft bij mannen bijzonder populair.”

Niemand missen

Een andere groep, 39,1 procent, zegt geen enkele retailer te missen. Deze shoppers kopen nu grotendeels online. Brancheorganisatie Inretail roept het kabinet daarom op de winkels op 3 maart weer volledig te openen. “We houden vanaf nu rekening met een snelle stijging van het aantal faillissementen in de detailhandel,” aldus Inretailwoordvoerder Paul te Grotenhuis.

Click & Collect?

Click & collect is niet voldoende, betoogt Inretail. Ondernemers willen hun klanten in hun winkels ontvangen en adviseren bij de aankoop. “Natuurlijk, alle beetjes helpen, zoals het afhaalloket. Maar een bruidsjurk moet op maat gemaakt worden, groeiende kindervoeten verdienen deskundige aandacht en consumenten willen proefzitten op banken en stoelen, voordat ze tot koop overgaan.”

Afhalen

Zo’n 75 procent van de retailers heeft een afhaalloket, maar grotere modeketens niet. Bij onder meer de Bijenkorf, WE, Zara, Bershka, Pull&Bear en H&M voegt click & collect te weinig toe aan hun goed werkende webshop, vinden deze ketens.