Folders van 200+ winkels

Meer dan 50.000 aanbiedingen

Sla alles op in één account

Logo

Sponsors en merken worstelen met Spelen

22 juli 2021
Spelen

Sponsors en merken worstelen met Spelen

22 juli 2021

De Olympische Spelen zijn vaak een groot feest, maar deze editie is toch een beetje ‘besmet’ – letterlijk en figuurlijk. Vanwege het coronavirus worden er in Tokio nauwelijks toeschouwers toegelaten en gelden er allerlei regels. Ook sponsoren en merken die aan het evenement verbonden zijn zitten met het sporttoernooi in hun maag.

‘Besmette’ Olympische Spelen

Zo heeft Toyota, de bekende Japanse autofabrikant, zijn handen van de Spelen afgetrokken. Het bedrijf besloot om geen commercials uit te zenden waarin een link met het sporttoernooi wordt gelegd en de topman zal de openingsceremonie niet bijwonen. “De Olympische Spelen worden een evenement dat het publiek niet begrijpt”, zei een Toyota-vertegenwoordiger in een Japanse krant.

In de Japanse samenleving is de steun voor de Spelen namelijk nihil. Het coronavirus raast door het land, maar ondertussen doet het IOC alsof hun neus bloedt. Commercie lijkt namelijk leidend: de Spelen moeten wel doorgaan, want anders komen er schadeclaims en is de economische ‘schade’ niet te overzien.

Klik hier voor de laatste aanbiedingen en folders!

Sponsoren en merken

Reden voor meer sponsors om wat terughoudend te zijn. “Qua merkassociaties zijn deze Spelen ‘besmet’ en dat kan volgens conservatieve denkers voor merken nadelige gevolgen hebben”, legt marcom-expert Thijs van Dijk uit aan De Ondernemer. “Terwijl ik het juist een krachtige merkclaim had gevonden als er geen enkele concessie was gedaan. Maar dit geeft een kennelijke denkrichting bij corporates aan, een gedachte die bij ook steeds meer consumenten zal gaan leven en effect zal hebben op het sponsorlandschap. Zo is McDonald’s al eerder afgehaakt bij de Spelen omdat er teveel kritiek op was.”

Sportmarketinggoeroe Frank van den Wall Bake ziet die ontwikkeling ook. “In Nieuw-Zeeland is voor het nationale rugbyteam na veel ophef een enorm sponsorbod van 6 miljoen van Ineos, dat wordt gezien als chemisch vervuiler, uiteindelijk geweigerd. De publieke opinie speelde daarin de beslissende rol. Maar kijk bijvoorbeeld ook naar een Emirates. Wat doet zo’n vervuilende luchtvaartmaatschappij in de sport? Ik denk dat we als maatschappij steeds meer vraagtekens gaan zetten bij dit soort bedrijven en dus ook of zij als sponsor zouden moeten optreden. Tijden veranderen en sportbonden zouden meer moeten anticiperen op dat wat komen gaat. Maar ik weet dat het ook zo is dat veel sponsors van het IOC een defensieve overweging hanteren: als ik er uit stap, stapt de concurrent direct in.”

Reclames

De STER hoeft zich echter niet ongerust te maken, aldus Van den Wall Bake. “Er zullen genoeg tv-commercials zijn die inhaken op de Olympische Spelen, ook van Nederlandse sponsors.”