Folders van 200+ winkels

Meer dan 50.000 aanbiedingen

Sla alles op in één account

Logo

Supermarkten strijden om de klant: lagere prijzen

4 februari 2022
lagere prijzen

Supermarkten strijden om de klant: lagere prijzen

4 februari 2022

Supermarkten voeren altijd een strijd om de klant en nu lijkt er echt een prijzenoorlog te zijn ontstaan. Dat meldt NU.nl. Klanten worden verleid met spectaculaire aanbiedingen, lagere prijzen en supers halen alles uit de kast tijdens onderhandelingen met leveranciers.

Lagere prijzen, maar wel lege schappen

“Er is sprake van een hevige strijd tussen supermarkten onderling en met leveranciers, het is echt een slagveld op dit moment”, zegt supermarktdeskundige Paul Moers tegen NU.nl. “In het verleden was Albert Heijn dominant, maar nu is er hevige concurrentie van Jumbo, Lidl en de gefuseerde Coop en PLUS. Het is strijden, strijden en nog eens strijden om geen marktaandeel te verliezen.”

Vanwege oplopende grondstofprijzen, hogere energiekosten en duurdere verpakkingen kunnen consumenten tocht ook te maken krijgen met prijsstijgingen. “Fabrikanten verhogen daarom hun prijzen en de supermarkten zijn van mening dat producenten er een slaatje uit proberen te slaan. Dat zorgt voor stroeve onderhandelingen”, aldus Moers.

Zo zijn Albert Heijn en Nestlé nog steeds in conflict over de prijzen van de producten van de levensmiddelenproducent. Als gevolg daarvan zijn bepaalde artikelen al enige tijd niet te verkrijgen bij Albert Heijn. Dit zorgt voor lege schappen.

KLIK HIER VOOR DE LAATSTE SUPERMARKTAANBIEDINGEN!

Geluk bij een ongeluk

Volgens retailexpert Michel Kregel heeft de consument er uiteindelijk baat bij dat er nu soms lege schappen zijn. “Producenten merken dan dat hun product niet verkocht wordt. Supermarkten kunnen er dan de gunstigste prijs uit slepen.”

Hij laat verder weten dat de slag om de consument altijd blijft bestaan. “Grote supermarkten moeten strijd voeren om consumenten te lokken met aanbiedingen, zodat klanten niet overlopen naar een goedkopere concurrent.”

De Nederlandse consument is namelijk heel kritisch als het gaat om prijzen, meent ook Dirk Mulder, sectorbankier handel en retail bij ING. “Supermarkten zien ook wel dat er sprake is van mislukte oogsten en schaarste, waardoor leveranciers de prijzen moeten verhogen. Maar een supermarkt wil niet als eerste een extreme prijsverhoging doorberekenen aan de consument. Zij wijken dan te veel af van hun concurrenten.”

Ga direct naar de laatste supermarktfolders!