Folders van 200+ winkels

Meer dan 50.000 aanbiedingen

Sla alles op in één account

Logo

Tips voor een gezonde traktatie

19 juli 2021
gezonde traktatie

Tips voor een gezonde traktatie

19 juli 2021

Het bedenken van een traktatie kan je slapeloze nachten bezorgen. Want tja, wat geef je je kind mee naar school? Tegenwoordig is het not done om met zakjes chips aan te komen en is een ‘verantwoorde’ keuze eigenlijk de norm. Het AD geeft daarom wat tips voor een gezonde traktatie.

Gezonde traktatie tips

Let bij het bedenken van een traktatie altijd op de regels van de school. Zo is het vaak verplicht, zeker in deze coronatijden, dat de traktatie voorverpakt moet zijn. Jessica Lauret, blogger en organisator van kinderfeestjes, geeft in de krant daarom wat opties: “Denk bijvoorbeeld aan rijstwafels, ontbijtkoek of voorverpakt fruit. Let op wat jouw kinderen lekker vinden en kijk daarna wat je met de verpakking kan. Op de doorzichtige verpakking van rijstwafels kun je bijvoorbeeld grappige gezichtjes tekenen.”

Een ander simpel maar creatief idee is om het voorverpakte eten in te pakken met inpakpapier of knutselpapier. Lauret deed dit met ontbijtkoek: ze bedekte 2/3e van de verpakking met inpakpapier en voegde er nog een zakje confetti aan toe. In plaats van confetti kun je de traktatie ook versieren met bijvoorbeeld strikjes of ballonnen.

IJshoorn traktatie

Suzanne Breugem, expert op het gebied van kindertraktaties en eigenaar van webwinkel SuzyB, ziet dat de ‘ijshoorn traktatie’ tegenwoordig een hit is. “Geen echte ijshoorn, maar bijvoorbeeld gemaakt van hout. Je kan in het ijshoorntje een surprise verwerken, bijvoorbeeld een mandarijn of gedroogd fruit zoals rozijnen. Om het er mooi uit te laten zien, stop je de surprise in een kleurig servet dat je dichtknoopt met een lintje. Om het houten ijshoorntje doe je een puntzak en om het af te maken plak je een grote sticker met de nieuwe leeftijd erop.”

Fruit of een cadeautje

Heb je echter nog steeds geen inspiratie? Het Voedingscentrum raadt op hun website de volgende gezonde opties aan: fruit, een doosje rozijnen of bijvoorbeeld een klein zakje suikervrij snoep of dropjes. Kom je er toch niet uit? Denk dan eens aan een klein cadeautje in plaats van een eetbare traktatie.