Folders van 200+ winkels

Meer dan 50.000 aanbiedingen

Sla alles op in één account

Logo

Zelf zuurdesembrood bakken? Zó doe je het

21 mei 2020
zuurdesembrood

Zelf zuurdesembrood bakken? Zó doe je het

21 mei 2020

Met al die lekkere foto’s op sociale media van verse broden – en soms een misbaksel – lijkt het alsof er wereldwijd een bakkoorts heerst. Hoe kun jij zelf thuis een zuurdesembrood gaan maken? Een desemexpert geeft uitleg.

Zuurdesembrood is populair

“Door de bakhype tijdens de lockdown volgde snel een tekort aan gist”, vertelt Karl De Smedt, ook bekend als The Sourdough Librarian op Instagram. Als bakker en desemexpert beheert hij een bibliotheek met wel 128 verschillende desems. “Mensen kozen ervoor om desembrood te bakken, omdat je daar geen gist voor nodig hebt.”

De basis

“Voor desem heb je niet veel nodig. Eigenlijk is het niet meer dan een papje dat je maakt van 50 gram bloem waar je 50 ml water aan toevoegt, dag na dag. Na enkele dagen komt er een natuurlijk fermentatieproces op gang – dat kan in het begin een beetje stinken, geen paniek! – en al na een week heb je desem. Een deel daarvan meng je opnieuw met bloem en water, dat mengsel laat je minstens 4 uur rusten, en daarvan bak je pannenkoeken of brood”, aldus de expert.

Geen zin of tijd om desembrood te bakken? Koop het dan kant en klaar in de aanbieding bij Vomar!

Er komt een boek

Eind deze maand verschijnt ook het boek van Roly Allen over zuurdesem. Met zijn boek Hoe je een brood laat rijzen wil Allen het mysterie van desem afhalen. Hij verdiepte zich in brood en ontdekte in een ander boek dat hij wel 54 handelingen moest verrichten. Dat kon eenvoudiger en leuker, dacht hij. “Er zat een hoop geheimzinnigheid om het maken van zuurdesem heen, maar in essentie is een goed eetbaar zuurdesembrood niet moeilijk om te maken”, zei hij deze week tegen de Britse site The Argus.

Gezonder

Maar is het ook gezonder dan gewoon brood? “Desembrood is sowieso gezonder dan gistbrood”, zegt De Smedt. “Het heeft een lagere glycemische index, wat betekent dat het je honger langer stilt, het is voedzamer – vanwege de melkzuurbacteriën – en het verteert gemakkelijker. Zo kunnen veel mensen met een glutenintolerantie en met het prikkelbaredarmsyndroom wel desembrood verdragen maar geen gistbrood. Wit desembrood kan zelfs gezonder zijn dan een volkoren gistbrood. Nog gezonder is natuurlijk volkoren desem met pitten en zaden.”