Folders van 200+ winkels

Meer dan 50.000 aanbiedingen

Sla alles op in één account

Logo

Zo houd je je groente en fruit langer vers

20 mei 2021
langer vers

Zo houd je je groente en fruit langer vers

20 mei 2021

Moeten appels nou wel of niet in de koelkast worden gelegd? En hoe zit dat met bijvoorbeeld een bloemkool? Met deze tips, uit een artikel van het Algemeen Dagblad, weet je zeker dat je groente en fruit langer vers blijft.

Langer vers? 6 tips

1. Dit hoort qua groente in de koelkast

Bladgroenten en koolsoorten zoals sla, boerenkool, bloemkool, broccoli en spruiten horen in de koelkast. Dat geldt ook voor prei, peen en bleekselderij. Komkommer of paprika houd je het best in de oorspronkelijke verpakking tot het moment dat je ze gebruikt. Heb je groenten zelf in een plastic zakje gedaan, bewaar ze dan in een geopende zak. Voorgesneden groenten, moet je altijd in de koelkast bewaren, het liefst in de originele verpakking.

2. Dit hoort niet in de koelkast

Wintergroenten (uien, knolselderij, maar ook knoflook) kun je beter niet in de koelkast bewaren, maar op een koele, droge, donkere plek. Gebruik de voorraadkast of een keukenkastje. Dan kun je ze 2 tot 4 weken bewaren. 

3. Fruit in de koelkast? Zo doe je dat

Zachte fruitsoorten zoals aardbeien, bramen en frambozen kun je onafgedekt op een plat bord circa 3 dagen goed houden in de koelkast. Zorg dat ze niet vochtig worden, leg ze eventueel op keukenpapier om vocht te absorberen. Druiven blijven in de koelkast 7 dagen goed, in plaats van 3 tot 4 dagen erbuiten. Bewaar ze in een papieren zak of leg ze op een bord. Appels zijn zo wel 3 weken langer houdbaar dan buiten de koelkast. Voorgesneden fruit, zoals mango en meloen, kun je het best goed afgedekt, luchtdicht verpakken. 

4. Sla fris houden

Doe de sla in een kom of een plastic doos, doe er een paar vellen keukenrol omheen en trek er vervolgens strak plastic folie overheen. Zo wordt de sla aan zo min mogelijk lucht blootgesteld. Dit helpt om de bladeren zo knapperig mogelijk te houden. Ook bederft de sla minder snel.

5. Nooit meer slappe kruiden

Snij de restjes van kruiden en doe ze in een ijsblokjesvorm. Vul de vakjes af met water en doe de vorm in de vriezer. Als je ze wilt gebruiken, kun je net zoveel blokjes uit de vorm wippen als je nodig hebt.

6. Leg groente en fruit niet bij elkaar

Leg fruit en groente niet samen in de groentela in de koelkast. Veel fruitsoorten, zoals avocado, banaan en perzik, produceren etheengas waardoor andere producten sneller rijp worden.